Monday 12 March 2012

Proses Pengabulan Doa

Terdapat 3 cara ALLAH SWT mengabulkan doa kita. Tujuan dijelaskan proses ini adalah supaya hilang keraguan kita terhadap janji ALLAH SWT..




1. kita doa, ALLAH SWT makbul
Ini merupakan kaedah normal. Apabila kita meminta sesuatu ALLAH SWT, setelah ALLAH SWT menelitinya sesuai dan baik untuk kita, ALLAH SWT akan berikan kepada kita tanpa syarat dan 'kos tersembunyi'.


2. kita doa lain, ALLAH SWT beri yang lain
Apakah ALLAH SWT mendengar  salah dengar doa kita? Ataupun kita tersilap sebut perkataan? Tidak, sebenarnya setelah diteliti permintaan kita itu tidak sesuai dengan kita. Misalnya kita berdoa untuk menjadi kaya, mungkin andai kita menjadi kaya, kita akan menjadi riak dan lupa pada ALLAH SWT lalu melakukan dosa-dosa besar. Jadi, ALLAH SWT menggantikan permintaan kita itu dengan sesuatu yang lain. Misalnya ALLAH SWT tidak beri kita kaya tetapi ALLAH SWT beri kita kelapangan hidup. Maksudnya tidak di belenggu dengan hutang yang bertimbun atau tidak ditimpa kemalangan yang memerlukan kita mengeluarkan belanja yang besar dan sebagainya.


3. kita doa, ALLAH SWT tidak makbulkan
Sebnarnya bukan ALLAH SWT tidak makbulkan, tetapi ALLAH tukar doa itu untuk menjadi ganjaran yang cukup bernilai di akhirat kelak kerana amalan kita di dunia ini belum melayakkan kita untuk hidup senang di akhirat nanti. Bahkan ada satu riwayat menyebut bahawa seandainya manusia tahu betapa besarnya ganjaran doa yang dimakbulkan di akhirat, pasti mereka mengehendaki semua doa mereka tidak dimakbulkan di dunia.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...